Generelle salgsbetingelser

Generelle Vilkår, Betingelser og Kundeinformasjon

Innholdsfortegnelse

  • 1. Anvendelsesområde
  • 2. Inngåelse av kontrakten
  • 3. Angrerett
  • 4. Pris og Leveringskostnader
  • 5. Forsendelses- og leveringsbetingelser
  • 6. Ansvar for mangler
  • 7. Lov og Verneting
  • 8. Informasjon om nettbasert tvisteløsning

1) Anvendelsesområde

1.1 Disse vilkårene og betingelsene for selskapet AT Parts Germany GmbH (heretter kalt "Selger") skal gjelde for alle kontrakter inngått mellom en forbruker eller en næringsdrivende (heretter kalt "Kunde") og Selgeren knyttet til alle varer og /eller tjenester som presenteres i nettbutikken til Selgeren. Inkludering av Kundens egne betingelser motsettes herved, med mindre andre vilkår er fastsatt.

1.2 En forbruker i henhold til disse vilkårene og betingelsene er enhver person som handler for formål som er helt eller hovedsakelig utenfor vedkommendes handel, virksomhet, håndverk eller yrke. En næringsdrivende i henhold til disse vilkårene og betingelsene er enhver person som handler for formål knyttet til vedkommendes handel, virksomhet, håndverk eller yrke, enten han handler personlig eller gjennom en annen person som handler i den næringsdrivendes navn eller på vegne av den næringsdrivende.

2) Inngåelse av kontrakten

2.1 Produktbeskrivelsene i Selgers nettbutikk utgjør ikke bindende tilbud fra Selgerens side, men tjener kun formålet med å gi et bindende tilbud fra Kunden.

2.2 Kunden kan levere tilbudet ved hjelp av det elektroniske bestillingsskjemaet integrert i Selgers nettbutikk. Ved å gjøre dette, etter å ha plassert de valgte varene og/eller tjenestene i den virtuelle kurven og gått gjennom bestillingsprosessen, og ved å klikke på knappen for å fullføre bestillingsprosessen, gir Kunden et juridisk bindende tilbud om kontrakt med hensyn til varene og /eller tjenester i den virtuelle kurven. Kunden kan også presentere tilbudet til Selger ved hjelp av telefon eller e-post.

2.3 Selger kan akseptere Kundens tilbud innen fem dager

  • ved å overføre en skriftlig ordrebekreftelse eller en ordrekonformasjon i skriftlig form (faks eller e-post); i den grad mottak av ordrebekreftelse fra Kunden er avgjørende, eller
  • ved å levere bestilte varer til Kunden; i den grad mottak av varer hos Kunden er avgjørende, eller
  • ved å be Kunden om å betale etter at han/hun la inn sin bestilling.

Forutsatt at flere av de nevnte alternativene gjelder, skal kontrakten inngås på det tidspunkt et av de nevnte alternativene først inntreffer. Dersom Selger ikke aksepterer Kundens tilbud innen nevnte frist, skal dette anses som å avvise tilbudet med den virkning at Kunden ikke lenger er bundet av sin uttrykkelige vilje og intensjon.

2.4 Fristen for aksept av tilbudet starter dagen etter at Kunden har sendt tilbudet og slutter ved utløpet av den femte dagen etter at tilbudet er sendt.

2.5 Kontraktens innhold vil bli lagret av Selger og vil bli sendt til Kunden skriftlig inkludert disse vilkårene og Kundeinformasjonen (for eksempel via e-post, faks eller brev) etter at Kunden har sendt inn sin bestilling. I tillegg vil kontraktens innhold lagres på Selgers nettside og kan finnes av Kunden i kundepåloggingen via den passordbeskyttede kundekontoen, forutsatt at Kunden har opprettet en kundekonto i nettbutikken før innsending av sin bestilling.

2.6 Kunden kan korrigere alle data som er lagt inn via den vanlige tastatur- og musefunksjonen før han sender inn sin bindende ordre. I tillegg, før bestillingen sendes, vil alle innlagte data vises i et bekreftelsesvindu og kan også rettes her, via den vanlige tastatur- og musefunksjonen.

2.7 Avtalespråket er Norsk.

2.8 Ordrebehandling og kontakt skjer vanligvis via e-post og automatisert ordrebehandling. Det er Kundens ansvar å sørge for at e-postadressen han/hun oppgir for bestillingsbehandlingen er nøyaktig slik at e-poster sendt av Selger kan mottas på denne adressen. Spesielt er det Kundens ansvar, hvis SPAM-filtre brukes, å sikre at alle e-poster sendt av Selger eller av tredjeparter bestilt av Selger med ordrebehandlingen kan leveres.

2.9 Kunden godtar å motta sine fakturaer utelukkende digitalt. Digitale fakturaer sendes via e-post og mottas i PDF-format.

3) Angrerett

3.1 Forbrukere har rett til angrerett.

3.2 Du har rett til å kansellere denne kontrakten innen 30 dager uten å oppgi noen grunn.

Angrefristen vil utløpe etter 30 dager fra den dagen du anskaffer varene, eller en annen tredjepart enn transportøren og angitt av deg erverver varene.

For å utøve retten til å kansellere, må du informere oss (tlf.: +47 69676141, e-post: ) om din beslutning om å kansellere denne kontrakten med en tydelig erklæring (f.eks. via e-post). Du kan bruke vedlagte avbestillingsskjema, men det er ikke obligatorisk.

For å overholde angrefristen er det tilstrekkelig at du sender din melding om din utøvelse av angreretten før angrefristen er utløpt.

3.3 Virkning av kansellering

3.3.1 Hvis du kansellerer denne kontrakten, vil vi refundere deg alle betalinger mottatt fra deg (bortsett fra tilleggskostnadene som oppstår hvis du velger en annen type levering enn den rimeligste typen standardlevering som tilbys av oss) uten unødig forsinkelse og senest 30 dager etter dagen da vi ble informert om din beslutning om å kansellere denne kontrakten. Vi vil foreta refusjonen med samme betalingsmiddel som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet. I alle tilfeller vil du ikke pådra deg noen gebyrer som følge av refusjonen. Vi kan holde tilbake refusjon til vi har mottatt varene tilbake eller du har levert bevis for å ha sendt tilbake varene, avhengig av hva som inntreffer først.

3.3.2 Du skal sende tilbake varene eller overlevere dem til oss uten unødig forsinkelse og i alle fall ikke senere enn 30 dager fra den dagen du kommuniserer din kansellering fra denne kontrakten til oss. Fristen er overholdt dersom du sender tilbake varene før fristen på 30 dager er utløpt.

3.3.3 For retur av varer fra EU (ekskluderte områder med spesielle skatte- og tollbestemmelser), Sveits, samt fra USA, gir vi deg en gratis returetikett.

(En gratis returetikett tilbys ikke for returer fra regioner med spesielle skatte- og tollregler og avsidesliggende øyer).

3.3.4 Du er kun ansvarlig for eventuell redusert verdi av varene som følge av annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon.

3.4 Generell informasjon: Vennligst unngå skade på og forurensning av varene. Vennligst returner varene, hvis mulig, i originalemballasjen med alt tilbehør og alle emballasjekomponenter. Om nødvendig, bruk beskyttende ytre emballasje. Hvis du ikke lenger er i besittelse av originalemballasjen, vennligst bruk egnet emballasje som gir tilstrekkelig beskyttelse mot potensiell transportskade. Vær oppmerksom på at den generelle informasjonen ovenfor ikke er en forutsetning for effektivt å kunne utøve din angrerett.

3.5 Kanselleringsskjema: Hvis du ønsker å kansellere denne kontrakten, vennligst fyll ut og send inn dette skjemaet. Alternativt kan du kopiere angrerettskjemaet nedenfor. Vennligst fyll det ut og send det tilbake til oss:

Angreskjema

Til

RETURN
AT Parts Germany GmbH (AEROSUS)
C/O FIEGE Logistik Stiftung & Co. KG
Carl Benz Straße 19
48268 Greven
Germany


Jeg/Vi gir herved beskjed om at Jeg/Vi trekker meg fra min/vår salgskontrakt for følgende varer

Bestilt på / mottatt på:
_________________________________

Navn på forbruker(e):
_________________________________

Adresse til forbruker(e):
_________________________________

Signatur fra forbruker(e) (bare hvis dette skjemaet er varslet på papir):
_________________________________

Dato:
_________________________________

4) Pris og Leveringskostnader

4.1 Med mindre annet er angitt i produktbeskrivelsene, er prisene angitt sluttpriser og inkluderer lovbestemt merverdiavgift. Eventuelle ekstra leverings- og forsendelseskostnader spesifiseres separat i den respektive produktbeskrivelsen.

4.2 For leveranser til land utenfor EU kan det oppstå tilleggskostnader som ligger utenfor Selgers kontroll. De skal bæres av Kunden. Slike kostnader er for eksempel pengeoverføringskostnader (overføringsgebyrer, valutakursgebyrer) eller toll eller importavgifter.

4.3 Betaling kan gjøres ved å bruke en av metodene nevnt i selgerens nettbutikk.

4.4 Dersom det er avtalt forskuddsbetaling, skal betaling skje umiddelbart ved inngåelse av kontrakten.

4.5 I samarbeid med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, tilbyr vi deg følgende betalingsalternativer. Betaling skal skje til Klarna:

  • Betale senere.
  • Finansiering.

Ytterligere informasjon og Klarnas brukervilkår finner du her. Generell informasjon om Klarna finner du her. Dine personopplysninger håndteres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og i samsvar med informasjonen i Klarnas personvernerklæring.

5) Forsendelses- og leveringsbetingelser

5.1 Varer leveres vanligvis på forsendelsesvei og til leveringsadressen oppgitt av Kunden, med mindre annet er avtalt.

5.2 Dersom levering til Kunden ikke er mulig, returnerer det tildelte transportselskapet varene til Selger og Kunden bærer kostnaden for den mislykkede forsendelsen. Dette gjelder ikke dersom Kunden ikke er ansvarlig for hendelsen som medfører at leveringen ikke er mulig, eller dersom han/hun har vært midlertidig hindret i å motta de bestilte varene, med mindre Selger har gitt Kunden beskjed i tilstrekkelig tid. før levering.

5.3 Risikoen for utilsiktet ødeleggelse og utilsiktet forringelse av de solgte varene skal i prinsippet overføres til Kunden når de kommer i fysisk besittelse til Kunden eller en person identifisert av Kunden for å ta varene i besittelse. Skulle Kunden opptre som næringsdrivende, skal risikoen for utilsiktet ødeleggelse og utilsiktet forringelse ved forsendelsessalg overføres ved levering av varene til en kvalifisert transportperson på Selgers forretningssted.

5.4 Selgeren forbeholder seg retten til å trekke seg fra kontrakten i tilfelle feil eller upassende egenlevering. Dette gjelder kun dersom Selger ikke er ansvarlig for manglende levering og dersom han har inngått en konkret sikringsforretning med leverandøren. Selger skal gjøre alle rimelige anstrengelser for å skaffe varene. I tilfelle manglende tilgjengelighet eller delvis tilgjengelighet av varene skal han informere Kunden uten forsinkelser og betalinger utført av Kunden vil umiddelbart bli refundert.

5.5 Mottak av Kunden er ikke mulig av logistiske årsaker.

6) Ansvar for mangler

6.1 De lovfestede forbrukerrettighetene vil gjelde.

6.2 Hvis Kunden er en forbruker og bruker sin rett til å avvise produktet, må han returnere produktet på egen regning.

7) Lov og Verneting

7.1 Hvis en Kunde opptrer som en forbruker i henhold til punkt 1.2, er ethvert kontraktsforhold mellom partene underlagt britisk lov unntatt FN-konvensjonen om kontrakt for internasjonalt salg av varer, og domstolene i staten der kunden er hjemmehørende vil ha eksklusiv jurisdiksjon over enhver tvist knyttet til disse forholdene.

7.2 Hvis en Kunde opptrer som en næringsdrivende i henhold til avsnitt 1.2, er eventuelle kontraktsforhold mellom partene underlagt tysk lov, unntatt FN-konvensjonen om kontrakt for internasjonalt salg av varer, og domstolene i staten der selgeren er hjemmehørende vil ha eksklusiv jurisdiksjon over enhver tvist knyttet til disse forholdene.

7.3 7.3 Kunden bes om å klage på leverte varer med åpenbare transportskader ved levering til leveringsagent og informere selger om dette. Dersom kunden ikke overholder dette, har dette ingen som helst innvirkning på hans lovbestemte eller kontraktsmessige krav om mangler.

7.4 Hvis Kunden ikke er en forbruker, er garantiperioden, uavhengig av paragraf 438(1) nr. 3 i den tyske sivilloven (Bürgerliches Gesetzbuch [BGB]), 1 år.

7.5 AT Parts Germany GmbH (heretter Leverandør) gir en garanti på 24 måneder fra levering for produktene som selges i henhold til følgende vilkår.

7.6 Garantien oppfylles ved at defekte deler enten repareres uten kostnad eller erstattes med ikke-defekte deler, etter Leverandørens valg. Deler som det kreves garanti for med henvisning til denne garantien skal sendes til Leverandøren for kjøpers regning. Kostnadene ved å levere den nye delen innenfor EU bæres av Leverandøren. Utskiftede deler blir leverandørens eiendom. Leverandøren er først forpliktet til å yte garantitjenester når den har mottatt delen det klages på og har hatt en rimelig undersøkelsestid på minst en uke.

7.7 Garantien omfatter ikke feil/mangler som kan tilskrives feil montering og/eller feil bruk. Bevisbyrden for mangelen og riktig montering/bruk bæres av Kjøper. Denne garantien gir ingen ytterligere krav, spesielt i form av erstatning.

7.8 Garantitjenester utløser ikke verken forlengelse av eller gjenopptakelse av garantiperioden. Lovfestede garantikrav forblir upåvirket.

7.9 Leverandøren gir i tillegg Kjøperen en 30-dagers pengene tilbake garanti. Denne garantien gjelder utelukkende for ubrukte, originalemballerte deler der det ikke er gjort forsøk på å montere dem.

7.10 Garantien oppfylles ved at Kjøper får refundert kjøpesummen minus eventuelle fraktkostnader etter retur av ubrukte varer. Ellers gjelder garantibetingelsene ovenfor over 24 måneder.

8) Informasjon om nettbasert tvisteløsning

EU-kommisjonen gir på sin nettside følgende lenke til ODR-plattformen: https://ec.europa.eu/consumers/odr.

Den næringsdrivende er verken forpliktet eller villig til å delta i en tvisteløsningsprosedyre for en alternativ tvisteløsningsenhet.

Denne plattformen skal være et inngangspunkt for utenrettslig løsning av tvister som oppstår fra nettbaserte salgs- og tjenestekontrakter inngått mellom forbrukere og handelsmenn.